Hé, mag ik mijn rolstoel terug?

Catherine Mitchel in haar woonkamer. Met rolstoel en prothese | foto: Dick Drayer
WILLEMSTAD - De drang van de SVB, de sociale verzekeringsbank op Curaçao, om te bezuinigen op hulpmiddelen en revalidatie schiet zijn doel voorbij. Dat zeggen prothesemaker Tom de Wind en fysiotherapeut Marieke de Wind. Samen runnen zij het rehabilitatiecentrum Sentro Orto Fisiko Kòrsou in Emmastad.

"De bezuinigingsdrang bij de SVB gaat zelfs zo ver dat ze dreigen de rolstoel bij een geamputeerde patiënt weg te halen, terwijl de behandeling nog bezig is", zegt de Wind.

Luister naar een reportage van Dick Drayer
(klik hier om de reportage te beluisteren)

Amputatie
Een van die patiënten is Catherine Mitchel. Zij is suikerpatiënte en moet sinds twee maanden haar linkerbeen missen. Een veel voorkomende complicatie als gevolg van slechte bloedcirculatie bij diabetici. Op Curaçao worden elk jaar bij bijna honderd mensen een voet of been geamputeerd.

Catherine kreeg slechts een fractie van het aantal behandelingen toegewezen die nodig is voor een verantwoorde revalidatie. En als klap op de vuurpijl moest ze haar rolstoel ook nog inleveren, omdat de toegewezen behandelingen over waren.

Rolstoel
"Ze willen mijn rolstoel wegnemen", zegt Catherine. "Maar ik ben nog niet klaar, ik kan nog niet alles met de prothese. Ik kan nog niet zonder de rolstoel. Ik zeg ze: kom dan kijken, dan zie je dat ik niet zonder kan." Ze heeft intussen een verlenging gekregen, maar ze is bang dat ze straks weer komen.

Orthopedisch instrumentmaker Tom de Wind trekt zich de bezuinigingsdrang aan. "Je kunt mensen in zo'n afhankelijke positie niet dreigen met het stopzetten van gebruik van de hulpmiddelen."

Toom de Wind | foto: Dick Drayer
'Vertragingstechniek'
"De SVB doet enorm lastig met het afgeven van machtigingen. Sommige van mijn patiënten wachten al maanden op aanpassing van hun prothese. Ik heb de indruk dat men gewoon aan het bezuinigen is." Zijn vrouw, fysiotherapeute Marieke de Wind vult aan: "Het is een soort vertragingstechniek, een stroperigheid die er in gebracht wordt. Wij dachten eerst dat het te maken had met de reorganisatie sinds 2013, maar nu hebben we het idee dat het gewoon gaat om bezuinigen. En dat terwijl het budget voor kunst- en hulpmiddelen nog niet een procent is van het totale gezondheidsbudget. Dus wat ben je aan het bezuinigen over de ruggen van patiënten heen?"

Lisette Cova herkent zich niet in het verhaal van de instrumentmaker en de fysiotherapeut. Zij is zorgmanager bij de SVB. "We zijn helemaal niet aan het bezuinigen, we halen geen rolstoelen weg. De lijst van mensen die wachten op hulpmiddelen hebben we weggewerkt. Maar, we zijn wel strenger geworden. Dat klopt. We hebben het beleid aangescherpt. Het is de rol van de SVB om zo doelmatig mogelijk om te gaan met de middelen die we hebben."

Controles
En daarin wordt volgens Cova nu een balans gezocht. "Dat houdt in dat we vaker controles uitvoeren. Dat vindt niet iedereen leuk. Maar we moeten wel, er wordt veel misbruik gemaakt van onze voorzieningen."

-0-0-0-
Dit artikel verscheen eerder bij Caribisch Netwerk